Opdrachtgever: AMFI (Amsterdam Fashion Institute, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam)
In de tweede helft van het propedeusejaar trapt de afstudeerrichting Branding af met het Lab Worldbuilding. Deze module heb ik samen met twee andere docenten ontwikkeld, zowel in het Nederlands als in het Engels. Studenten schetsen in taal en beeld een complete wereld waarin hun merk een rol kan spelen. Ze verdiepen zich in doelgroep en tone of voice en maken kennis met storytelling. Het lab biedt zo een ideale mix van creatief en professioneel schrijven. Studenten worden uit hun comfortzone gelokt, spelen met taal en ‘bouwen’ in enkele weken een overtuigende en originele wereld. Veel tussentijdse feedback, zowel van docent als medestudenten helpt om ‘ugly first drafts’* naar een hoger niveau te brengen. Het eindproduct is een full-colour, dubbelzijdige vouwposter op A1-formaat, aan beide zijden bedrukt met een amalgaan van tekst en beeld in een aantrekkelijke lay-out. Studenten ontdekken dat deze elementen elkaar versterken en dat iedereen kan schrijven. Het bewijs hiervan is te vinden in deze aansprekende voorbeelden.
* De ‘ugly first draft’ is een begrip in mijn schrijflessen. Een eerste versie mag ‘lelijk’ zijn, vol kromme zinnen, half uitgewerkte gedachtes en (spel)fouten. Dit geeft je de vrijheid om te experimenteren en je interne kritische meelezer uit te schakelen. Die krijgt in latere versies weer een rol.